Faktem jest, że wszystkie firmy potrzebują materiałów reklamowych. Także i Twoja. Więc potrzebujesz kreatywnej agencji reklamowej, która zadba o rzetelne i ciekawe opracowanie koncepcji graficznej.  

Agencja reklamowa zatrudniająca grafików komputerowych, mająca kontakt z rysownikami, informatykami, fotografami i innymi ludźmi z branży często na początku słyszy: „zaproponujcie coś fajnego”, „zróbcie tak, żeby było dobrze” lub „wy się na tym znacie”. Co najgorsze, może też usłyszeć: „proszę przygotować projekt a my potem dostarczymy materiały”. W naszej kreatywnej branży to za mało. We współpracy, koniecznie musimy opierać na konkretach. Grafikowi trzeba przekazać jak najwięcej informacji na temat projektu. Musi On znać konkretne oczekiwania klienta. Wszystko to po to, aby projektant graficzny podczas procesu projektowego mógł trzymać się wytycznych na tyle ile jest to tylko możliwe.

Dowiedz się o co poprosi Cię agencja reklamowa, zanim przystąpi do realizacji projektu graficznego. Czego potrzebuje grafik komputerowy przed realizacją projektu?

   1. Musimy poznać Twoje potrzeby i oczekiwania czyli tak zwany Brief.

Brief to kwestionariusz zapoznania się z potrzebami oraz oczekiwaniami klienta. Chodzi o to by zaproponować odpowiednie rozwiązania. Brief nie jest dokładną specyfikacją projektu graficznego tylko ogólną i luźną formą opisu zlecenia. Bez tego rozpoczęcie realizacji zlecenia jest wręcz niemożliwe.

Pytania zadawane w briefie mają formę bardzo ogólnych wytycznych. Chodzi o to by klient mógł opisać swoje oczekiwania względem tego co jest wymagane  od grafika komputerowego. Ważne są oczekiwania biznesowe i stylistyka danych realizacji graficznych. My często w swojej pracy nie dajemy typowego kwestionariusza do wypełnienia. Zadajemy odpowiednie pytania i robimy notatki. Ta prosta metoda świetnie sprawdza się podczas konsultacji telefonicznych. Oczywiście upewniamy się, że wszystko zostało dobrze zrozumiane. Zadajemy czasami pytania, o których klient nawet by nie pomyślał i po uzyskaniu odpowiedzi możemy przystąpić do działania.

Pytania, które agencja kreatywna może zadać to:

  • co ma być zaprojektowane i w jakiej stylistyce?
  • termin i budżet – ważne aby zaprezentować optymalne rozwiązanie
  • przykłady projektów, które wyjątkowo przypadły do gustu – chcemy poznać Twój gust
  • ogólne zaprezentowanie firmy – rodzaj prowadzonej działalności i ofertę firmy
  • jaka jest grupa docelowa firmy – do kogo powinniśmy dotrzeć?
  • przedstawienie konkurencji firmy – z kim zabiegamy o klienta?
  • cel działań, kwestie formalne – np. prośbę o całkowitą zmianę dotychczasowej identyfikacji wizualnej lub zrealizowanie tylko jednego projektu katalogu.

Odpowiedzi powinny być jak najbardziej precyzyjne. Do briefu warto się przyłożyć. Dzięki temu jest duża szansa, że finalny efekt od razu spełni oczekiwania, więc poprawki nie będą konieczne.

   2. Materiały, które jeszcze powinieneś dostarczyć?

By przystąpić do projektowania graficznego potrzebne są nam materiały, które powinny być u klienta. Jeśli grafik ma zaprojektować np. katalog, folder lub po prostu wykonać projekt ulotki czy banera to przed realizacją będzie mu potrzebne:

  • projekt logo klienta
  • zdjęcia produktów, zdjęcia firmy, zdjęcia pracowników, …
  • tekst do umieszczenia w projekcie

Nie należy oczekiwać, że w ramach ceny za np. projekt katalogu agencja reklamowa zajmie się też wymyśleniem haseł reklamowych czy opracowaniem infografik. Tego typu usługi są dodatkowo płatne. Dodatkowo płatne są także:

  •  wykonanie zdjęć
  • obróbka zdjęć
  • zdjęcia stockowe (obrazy, zdjęcia, wektory, ilustracje znalezione w internecie)
  • wykonanie rysunków

Należy pamiętać, że nie wolno kopiować i wykorzystywać w swoich materiałach reklamowych wszystkiego co zostało znalezione na stronach www. Większość zdjęć, rysunków, itp. ma swoich właścicieli a używanie czegoś bez zgody właściciela jest karalne. Oczywiście warto ich przygotowanie czy zakup zlecić agencji reklamowej tak by cały proces realizacji potrwał dużo krócej i co ważniejsze by był spójny i zgodny z oczekiwaniami klienta.

Agencja reklamowa wie najlepiej jakiej wielkości zdjęcia nadają się do np. późniejszego druku katalogu a jakie mogą być użyte do wydruku billbooardu.  

  3. Wymiana doświadczeń z grafikiem komputerowym

Dobrze jest pamiętać, że firma do której przyszliśmy ma doświadczenie w projektowaniu logo, projektowaniu folderów, stron internetowych i innych materiałów reklamowych. Klient natomiast wie w jakim kierunku i w jaki sposób chce prowadzić swoją firmy. Wiedza obojga i zrozumienie siebie nawzajem daje dobre efekty.