Dlaczego identyfikacja wizualna marki jest ważna?

     Podstawą jest silna i stabilna marka. Jest to bardzo istotny instrument komunikowania się firmy z klientami. Jeśli firma ma być zauważona, jeśli chce by jej produkt lub usługi wyróżniały się na tle produktów oferowanych przez konkurencję to wtedy ogromne znaczenie ma identyfikacja wizualna marki. To dzięki niej w ogóle mogą być generowane korzyści dla właściciela i odbiorcy. Dlatego projekt logo oraz cały branding firmy ma ogromne znaczenie. Świetnych przykładów marek, które są nam wszystkim znane jest mnóstwo. Apple to nowoczesny koncern kojarzony z luksusem, bardzo dobrą jakością i funkcjonalnością. Oferuje drogie i pięknie zaprojektowane produkty. Silna marka z wielką sprzedażą. Adidas zaczynał w 1948 roku jako mała niezależna firma odzieżowa z Niemiec. Dziś jest jedną z najpopularniejszych na świecie marek. Chętnie noszona i reklamowana przez największe gwiazdy sportu. Te i pozostałe, wszystkim znane marki to świetne przykłady tego, jak profesjonalna identyfikacja wizualna firmy daje dużą przewagę nad konkurencją. Jak znacząco wpływa na wzrost sprzedaży i rozpoznawalność marki.

Na dobrą identyfikację wizualną marki składa się przede wszystkim projekt dobrego logo. Ważne są także wszystkie pozostałe elementy komunikacji wizualnej jakie określają firmę. To o co firma może zadbać sama to pozytywna opinia o produktach czy usługach, wiarygodność, rzetelność i uczciwość. Najważniejsza tajemnica sukcesu tkwi jednak w dobrej identyfikacji wizualnej marki a to zadanie jest dla profesjonalistów.

Podstawowa identyfikacja wizualna firmy składa się z następujących elementów:

  • logo firmy lub logotyp
  • ogólnie przyjęta kolorystyka firmowa
  • przyjęty krój czcionki – krój liter

wizerunek firmy – kreowanie wizerunku marki – tworzenie marki

Należy się trzymać ustalonych wzorców. Często spotykanym błędem jest stosowanie przez oddziały firmy innej kolorystyki, innych krojów czcionek czy też niezachowanie odpowiednich odległości od loga, rozciąganie go itp. Do tego przydaje się opracowanie księgi identyfikacji wizualnej.

Dodatkowymi elementami wizerunkowymi mogą być:

  • ulotki, katalogi, wizytówki, notesy, teczki, …
  • etykiety oraz opakowania produktów,
  • papier firmowy, koperty z nadrukiem,
  • tablice informacyjne, bilbordy, materiały prasowe,
  • oznakowanie samochodów firmowych,
  • ubiór pracowników,
  • aranżacja wnętrz pomieszczeń firmowych,
  • flagi, smycze reklamowe, długopisy, zapalniczki z nadrukiem i pozostałe gadżety reklamowe,
  • znaki wodne na zdjęciach, plakietki pracowników a także gości,
  • wygląd strony internetowej i fanpage na Facebooku,

By zrozumieć jak bardzo ważne są podstawowe trzy elementy identyfikacji wizualnej marki, należy wiedzieć, że:

Znak marki czyli logo.

Logo to po prostu znak graficzny firmy. Dzięki niemu można zidentyfikować i odróżnić konkretną markę od innych. Znak ten występuje w kilku postaciach – znaku będącego symbolem albo sygnetem, logotypu bądź pełnego logo. Generalnie powinien to być „obraz”, który skutecznie nakieruje odbiorcę na firmę. Ważne by przy projektowaniu logo pamiętać, aby było ono proste i zarazem czytelne. Im prostsza symbolika znaku graficznego, tym łatwiej ją zapamiętać i zrozumieć.

Logotyp to forma graficzna, która jest interpretacją brzmienia nazwy. To inaczej stylizowany napis. Jego podstawowym zadaniem jest wyróżnienie usług lub produktów danego przedsiębiorstwa bądź organizacji od konkurencji. Logotyp jest często rejestrowany jako znak towarowy. Umieszczany jest na materiałach drukowanych, reklamach, artykułach piśmienniczych, budynkach i pojazdach.

Ważna kolorystyka w identyfikacji, czyli kolory marki.

Kolorystyka firmowa może być powiązana z barwami użytymi w logo. Kolory wybiera się raz na bardzo długi czas i nie powinno się jej zmieniać. Kolory te są wykorzystywane we wszystkich aspektach działalności firmy. To na pozór banalne zadanie, w rzeczywistości jest bardzo odpowiedzialne i zarazem trudne. Przykładów w naszym otoczeniu jest naprawdę dużo. Jednym z nich jest znana nam firma kurierska DHL. To charakterystyczny czerwony logotyp „DHL” umieszczony na żółtym tle. Zauważyć można łatwo, że ich duża konkurencja ma swoje barwy jak np. firma „DPD”, „UPS” czy „FedEx”. Loga tych firm są połączeniem wspomnianej prostoty, zastosowania charakterystycznej czcionki i kolorystyki. Zarówno budynki tych firm kurierskich, stroje obsługi, strona internetowa każdej z nich, aplikacja mobilna, jak i chociażby oprawa graficzna ulotek, folderów, czy wizytówek zaprojektowano zgodnie z tymi charakterystycznymi dla danej marki kolorami. Tak więc przeniesienie kolorów logotypu na identyfikację wizualną marki jest możliwe i potrzebne. Warto przy tym pamiętać, że powinno się ograniczyć  do wyboru 2-3 kolorów. Tylko wtedy otrzymamy czytelny, a także atrakcyjny efekt końcowy.

Wizerunek a typografia, czyli krój czcionki.

Istotne znaczenie w budowaniu identyfikacji wizualnej dla firmy ma również krój liter. Doskonałym przykładem jest bez wątpienia logo CocaCola, DHL, Facebook, Google czy Samsung . Ich specyficznie dobrane   litery zapadły głęboko w pamięci każdego. Są bardzo rozpoznawalne.  Takich przykładów oczywiście można wymienić znacznie więcej. Wielkość liter, kształt, ich styl, nie tylko wpływa na czytelność a także na bardzo ważną rozpoznawalność. Konkretnie wybrany krój liter powinien być stosowany we wszystkich materiałach firmy. Nie tylko w działaniach reklamowych, tak by powiązać go z marką.

Jak już wiecie, kreacja identyfikacji wizualnej marki nie jest prostym zadaniem. Właśnie dlatego warto pozostawić te pracę profesjonalnie działającej agencji reklamowej. Doświadczone firmy reklamowe tworzą identyfikacje wizualną na co dzień, ich duże doświadczenie jest gwarancją waszego sukcesu.

Zobacz efekty naszej pracy nad identyfikacją marki.